Pustka informacyjna
W procesie komunikacji organizacji z otoczeniem, specjaliści powinni wpływać na jej działania, generować większą wartość biznesu, zatem wiedzieć gdzie działać i jak działać. Pozwoli to zachować spójność pomiędzy komunikowanymi a rzeczywistymi cechami organizacji i jej działań. Organizacja, która nie komunikuje się dostatecznie z otoczeniem zewnętrznym i własnym wewnętrznym (pracownikami), powoduje atmosferę niepewności i niejasności, sprzyjając powstawianiu pustki informacyjnej. Komunikację dwustronną i prawdziwą zastępują spekulacje i plotki (zob. „Klauzula najwyższej poufności”. O czym w organizacji mówić nie wolno, a o czym powinno się mówić ).
Zapewnienie dostępu do rzetelnej informacji jest przykładem udanych działań w dwustronnej komunikacji i krokiem, dzięki któremu pustka informacyjna jest redukowana.
Przytoczony przykład, chociaż nie jest jeszcze sytuacją kryzysową, ale mającą symptomy niepowodzenia z uwagi na możliwość utraty klienta. Interpretując zaistniałą w przykładzie sytuację, można odwołać się do koncepcji skąpca poznawczego, kiedy to dziennikarz będąc w roli komunikatora wewnętrznego, mając wspierać kluczowy proces organizacji warunkujący jej przyszły sukces – uprościł problem, blokując przyjęcie optymalnego rozwiązania. Ponieważ praktyka organizacyjna nie znosi pustki, sprawę w swoje ręce wzięli menedżerowie i zaprosili do konsultacji zewnętrznych specjalistów.
Sytuacja „pustki informacyjnej” jest obserwowana zarówno wtedy kiedy jest brak informacji, decyzji, działań ale również w okolicznościach „przeładowania” wiadomościami. Samo pojęcie należy traktować jako mierzalną wartość i przydatność informacji w procesie komunikowania tu i teraz. Co istotne rozwój kanałów online komunikacji ułatwia wymianę informacji, z dużym ograniczeniem kosztów. Zatem komunikowanie nie jest już "poszukiwaniem yeti". Ważna natomiast staje się użyteczność informacji, gdyż warunkuje podejmowanie właściwych decyzji i działań. Roziew pomiędzy popytem a podażą informacji – jakościowo wartościowych danych, pozwalających na poprawną interpretację sytuacji stanowi "lukę informacyjną" [2], co jest tożsame ze zjawiskiem "pustki informacyjnej".
Uwaga 1:
Uwaga 2:
Organizacja jest złożonym środowiskiem z wyraźnie zaznaczonymi, chociaż współpanującymi podsystemami: pracowników, kadry zarządzającej oraz podsystemu technicznego i infrastrukturalnego. Korzyści użytkowania intranetu (np. platformy Microsoft SharePoint, Intranet Connections, Noddle Intranet, Intranet Edito, Bitrix24, Podio, Intranet 2.0, aplikacja do pracy zespołowej 1) są osiągalne we wszystkich trzech podsystemach. Warunkiem, aby intranet nie stał się narzędziem „pustki informacyjnej”, jest dostosowanie go do potrzeb konkretnej firmy (wielkość, specyfika branży) i dedykowanie go pracownikom.
Intranet dzięki optymalizacji procesów w organizacji, zmienia dotychczasowe style zarządzania komunikacją wewnętrzną – ukierunkowując z formuły pobierania informacji zwrotnej (feedbacku) na nowy rodzaj komunikatu skupiającego się na przyszłości (feedforward) – chroniąc przed pułapką „pustki informacyjnej”.
Zadanie 1: Pytania analityczne
Treść zadania:
Poszukaj przykładów zastosowania intranetu na swojej uczelni, w miejscu pracy lub przykładów innych portali intranetowych (np. Mostostal Warszawa S.A). Zastanów się nad odpowiedziami na następujące pytania:- Jaką wartość może wnieść intranet do firmy (np. oszczędność, szybkość komunikacji)?
- Jak intranet zmieni wykonywanie zadań przez pracowników (np. redukcję rutynowych czynności, organizacja pracy zespołowej)?
- Jak dostosować intranet do istniejącej kultury organizacyjnej? Czy pracownicy „polubią go”?
- W jaki sposób pracownicy powinni używać intranetu? Jak wykorzystywać intranet społecznościowy, gdzie współautorami wpisów są sami pracownicy?
- Jak zmierzyć sukces lub porażkę wdrożenia intranetu?
Materiały dodatkowe
- Ciski, P.: Zmiana technologiczna zaczyna się od zmiany kultury firmy. ICAN Institute, ICAN Management Review, 30.08.2017 (dostęp 03.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/piotr-ciski-zmiana-technologiczna-zaczyna-sie-od-zmiany-kultury-firmy/P1FPseL4PB
Przypis
1. Przykłady platform umożliwiających realizację działań intranetu zostały zaczerpnięte z: Kandefer, U., Mazurek, G.: Intranet. Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji, Poltext, Warszawa 2019, s. 54-61, 96-99.Bibliografia
1. Quirke, B.: Komunikacja wewnętrzna krok po kroku. Jak komunikacja wewnętrzna pomaga pomaga wdrażać każdą strategię w firmie?, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 339-340.2. Filipczak-Białkowska, A.: Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2019, 48(2), s. 246-247.
3. Rogelber, Steven, G.: Szanuj czas pracowników, Harvard Business Review Polska 2019, s. 142.
4. Quirke, B.: Komunikacja wewnętrzna krok po kroku. Jak komunikacja wewnętrzna pomaga pomaga wdrażać każdą strategię w firmie?, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 314-315.
5. Rogelber, Steven, G.: Szanuj czas pracowników, Harvard Business Review Polska Marzec 2019, s. 142.
6. Kandefer, U., Mazurek, G.: Intranet. Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji, Poltext, Warszawa 2019, s. 9.